Afrekenpagina

AFREKENPAGINA

Voor een correcte werking van het boekingsysteem is het noodzakelijk dat er een afreken pagina bestaat, waarin de geplande lessen en cursussen gekoppeld worden aan artikelen, zodat er een factuur samengesteld kan worden. Verderop in deze beschrijving vindt u de stappen om deze afrekenpagina middels een iFrame te plaatsen binnen uw website.

Opbouw van de afreken pagina

De afreken pagina bestaat uit 4 stappen: 1 inloggen / inschrijven, 2 bestelling samenstellen, 3 bankkeuze (hierna verlaat de cursist tijdelijk uw site om de betaling te doen op de beveiligde site van Mollie) en 4 bedank pagina

1 inloggen / inschrijven

afrekenpaginastap1

In deze eerste stap krijgt de cursist de keuze om in te loggen met de bekende gegevens (email adres en leerlingcode) of om zich in te schrijven in het geval van een nieuwe cursist.

Inloggen is volledig analoog aan het inloggen voor het leerling portaal

Inschrijven gebeurt in 2 stappen: Eerst moet de cursist een email adres opgeven. Er wordt gecontroleerd of dit adres al bestaat. IS dat het geval, dan wordt een email verzonden met de te gebruiken leerling code en kan de cursist hiermee inloggen.

Is dit niet het geval, dan klapt het inschrijfformulier open.

afrekenpaginainschrijfformulier

Na invulling van de gegevens, wordt een cursist aangemaakt in de database. De cursist ontvangt hiervan een email, u ontvangt een kopie indien dat is ingesteld. Na inschrijven wordt de neiuwe cursist uiteraard automatisch ingelogd en gaat door naar de volgende stap

Controles:

Bij het inloggen vinden nog enkele controles plaats op de inhoud van het mandje: Het kan immers zijn dat dit conplicten oplevert voor deze cursist. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de cursist op dat mamoent al een andere les heeft staan, of er kan een intest in het winkelmandje staan voor een cursist die al een planning heeft staan voor de betreffende categorie

n.b. Waneer een cursist al eerder was in gelogd, bijvoorbeeld omdat een les is bijgepland vanuit het leerling portaal, dan wordt deze stap overgeslagen

2 bestelling samenstellen

 afrekenpaginastap2

In deze stap wordt de factuur samengesteld waarmee de geplande lessen worden afgerekend.

Bij de geplande activiteiten worden alle geplande lessen, cursussen etc vermeld. In het vak afrekenen wordt de factuur samengesteld op basis van de artikelen die in het planning iframe zijn meegegeven.

Bij het tonen van dit scherm wordt automatisch het aantal (de drop down lijst)  zodanig aangepast dat alle geplande lessen ermee afgerekend kunnen worden. Wanneer er meerdere opties worden getoond, wordt de goedkoopste afrekenmethode standaard ingevuld

In bovenstaand voorbeeld is slechts 1 artikel meegegeven, en de naam van het artikel is zodanig gekozen dat het goed aansluit bij de geplande cursus. Dit zorgt ervoor dat deze stap voor de cursist duidelijk is.

Wanneer bij het aanmaken van het planning iframe meerdere artikelen zijn gekoppeld krijgt de cursit hier keuze, Hij ziet dan de andere artikelen staan onder de ‘andere opties’ en kan er voor kiezen hiervan het aantal te verhogen en tegelijkertijd het aantal van de eerste optie te verlagen.

Wanneer bij het wijzigen van de aantallen er niet voldoende artikelen zijn geplaats, wordt de afreken knop gedisabled, en moet eerst het aantal weer worden aangepast tot het aantal weer voldoende is.

3 bankkeuze

afrekenpaginastap3

In feite is dit de eerste stap in het afreken proces: de keuze van de bank. De lijst met banken wordt getoond. Na het kiezen van de bank wordt de ‘naar je bank’ knop ge-enabled en kan het proces verder. 

Na deze stap verdwijnt de cursist tijdelijk van uw website om de betaling af te ronden op de ideal pagina van zijn eigen bank.

Mocht de betaling niet lukken, dan wordt hij teruggevoerd naar stap 2, wanneer de betaling wel succesvol is naar stap 4

4 bedankt pagina

afrekenpaginastap4

Tevens heeft de cursist op dit moment een bevestigings mail ontvangen van de afgeronde bestelling

Telling in de afreken pagina

De telling op de afreken pagina verloopt gelijk aan die in ISV administratie: er wordt geteld op de volgende onderdelen:

  • Hele lessen
  • Duolessen
  • Oefenterrein lessen
  • Simulator lessen
  • Cursussen
  • Theorie examens

Deze waarden moeten in de af te rekenen artikelen gelijk zijn aan datgene dat aan geplande lessen in het mandje staat

De  uitzonderig hierop is bij het verkopen van een complete opleiding, dan moet het geselecteerde artikel afgerekend worden en vindt verder geen telling plaats

Stap 1: Inschrijfformulier aanmaken

Maak een inschrijfformulier aan, geschikt voor in het mandje, zoals in deze handleiding beschreven

 

Stap 2: iFrame samenstellen

Nu moet het iFrame worden samengesteld zodat dit op de afrekenpagina geplaatst kan worden

Ga naar ISV Administratie > menu Bestand > ISV Online > iframe codes genereren > tabblad afrekenpagina

iframeafrekenpagina

 

N.b. de iframe pagina’s worden stap voor stap opgebouwd, in dit voorbeeld is de pagina te zien nadat alle vragen beantwoord zijn

  1. Stylesheet: zie aanpassen van de iframes aan uw stijl
  2. Rijschool: kies de rijschool waarvoor deze pagina gebruikt gaat worden
  3. Afmetingen: Hiermee kan het iframe aangepast worden zodat het optimaal in uw website past. Het is echter niet aan te raden een kleinere afmeting voor de breedte te kiezen, omdat de inhoud dan niet meer in het iframe past.

Druk nu op de knop ‘iFrame code genereren’. Aan de onderkant van het scherm wordt de code in een tekstvak getoond. Deze kan nu op uw webpagina geplakt worden. Via de knop ‘Preview’ kan een voorvertoning worden bekeken maar let hierbij op: deze staat niet in een iFrame, en de instellingen van de afmetingen worden hierbij dus genegeerd.

Stap 3: iFrame plaatsen

Maak in uw cms een nieuwe pagina aan op uw website en plak hierin de gegenereerde iFrame code.

Sla deze op en bekijk het resultaat, eventueel kunnen breedte en hoogte aangepast worden tot het resultaat naar wens is.

Stap 4: Instellen in administratie

De URL van de zojuist aangemaakte afreken pagina moet nu nog ingesteld worden in ISV Administratie.

Ga naar ISV Administratie > menu Bestand > ISV Online > Instellingen > tabblad Algemeen

Selecteer hier eerst de rijschool uit de lijst, Kopieer vervolgens de URL van de gemaakte afreken pagina, en plak deze in het vak ‘URL afrekenen / winkelmand pagina’. Dit wordt automatisch opgeslagen

afrekenpaginainstellen